19.12.11 - Sweet Memory even OLD

Hari ni ahad bersamaan 18 Disember 2011 . Hampir sangatt da kan kite ni dengan new year (2012) . Tak sabarr rase nye nak buka dan tetapkan lembaran baru dalam hidup ni .  Ye laa , orang kate yang baik tu kita jadikan tauladan , buruk pulak kita jadikan ia sempadan kann . Tapi ingat tau setiap yang berlaku tu ade hikmahnya . Jangan kita nakk salahkan sape sape pulak . (tibe tibe) Huhu .






Apa ke hal nya ngan logo tu ?? 
urmmm , dah seratus tujuh puluh satu a.k.a 171 hari aku bawak balik kenangan dari Merang Suria Holiday Camp ke rumah . Haa ?! Kem ape tu ? Meh sini aku story mory sikit kat readers . 
urmmm , pada 15 Mei 2011 , aku start jadi Wirawati Harapan Negara tauu . Hampir 3 bulan lebih jugak laa aku di kuarantin di Kem PLKN Merang Suria Holiday dekat daerah Setiu , Terengganu nun . Banyak sangatt kenangan pahit manis yang terlakar kat sana . 


So , aku nak rungkai kan sikit yew pasal PLKN ni . Bolehh kann ? Kalau tak nak dengar tak pe , readers boleh tekan butang X tu k . Huhu . 
urmmm , berbalik pada topik kita . Firstly ,  masa surat kelayakan sampai je kat rumah aku kann , ayat pertama yang keluar , ' kenapa najib pilih aku ?? Apa dosa aku sampai nak dera aku macam ni ? '  HAHA . Kolot kann pemikiran aku . 
urmmm , why aku hightlight 'dera' ? The reason are , PLKN ni sebenarnya bukan tempat nak mendera atau mengerah tenaga  anak orang tapi satu program yang membina sahsiah diri bermatlamatkan membina dan mengukuhkan semangat patriotisme di kalangan remaja sekarang . Selain tu jugakk PLKN ni sebenarnya ,  memupuk perpaduan kaum serta intergrasi nasional dan sekali gus membentuk perwatakan yang positif menerusi nilai nilai murni . Baguss kann ^.^  .

Masa aku dekat PLKN dulu ,  banyak somethings new yang aku belajar . Like friends , hal hal negara (bukan pasal politik) , ikhtiar hidup , pandu arah , tentang senjata api ponn ade belajar jugakk tauu . Tapi bukan tu je . Banyak lagi pengisian yang ada dekat PLKN tu . Tak nakk laa list semua . Kan macam novel pulak blog aku . Huhu . Tapi kalau readers nakk tau lebih banyak lagi , boleh laa refer  dekat blog nii http://cikguseri73.tripod.com . 
Tapi kebaikan PLKN ni sebenarnya terletak kepada modulnya yang menekankan kepada 3 jenis latihan iaitu :  



 ==> 20% latihan asas ketenteraan <==


==> 40% elemen Kenegaraan/Pembentukan watak  <==



==> 40% lagi terletak pada elemen Khidmat Masyarakat  <==


So , to PLKN candidates  tu jangan laa pikir negatif je , pikir laa positif jugakk k . Kata orang , tak kenal maka tak cinta kann . Pegi dulu laa .
Macam aku , mula mula sampai kem menangis bagai macam mati laki je . Huhu . Tapi bila dah duduk lame lame and kenal semua orang , masa tu laa baru terasa nikmatnya duduk kat PLKN tuu . Sebab ape , PLKN ni  sebenarnya diadakan dalam suasana yang cukup ceria dan lebih bersifat riadah .

Aku bercakap nii bukannya nak sokong najib ke ape . Hehe . Tak sokong mana mana ponn .  Tapi aku bersuara nii sebab aku dah ade pengalaman . Banyak ilmu yang kita dapat . Tak lupa juga kawan kawan dari pelbagai bangsa dan negeri ^.^  .

==> Dekat bawah nii ade laa sikit aku snap pic sebelum balik . Nak buat kenangan kann . Jengok jengok laa .



Jurulatih PLKN Merang Suria Holiday Camp 

Majlis Perasmian Penutup PLKN
Belakang :  Aina  , Mieja , Ada .
Depan  : Ieydaa , Amalina , Ika .

Ika , Ieydaa , Amalina , Pura , Akim 


Dalam pakaian kelas . 
Wira kat belakang tu kena hukum . 
So , terpaksa laa pakai FULL Loreng ^.^


Semasa Latihan Fizikal : Flying Fox 


A Memory Lasts Forever , Never does it die .
True F R I E N D S stay together and Dont you tell me goodbye 
 Amalina , Yue , Tyra , Ieydaa , Ika

Die kakak saya . Walaupun same age .
Made in Kelantan ^.^


Ieydaa , Amalina , Ika , Imah ,Qilah .
 Yue , Tyra 

Twins ? ^.^
Saya adik die .



























2 comments:

  1. teringin nak masuk ni. haha senior semua tak nak masuk mula mula tapi bila dah nak balik dari kem, semua tak nak balik. mesti best kann? :)

    ReplyDelete
  2. owhh . bgs2 . kalau dapat pegi laa . jgn lpskn peluang .
    mmg best gler . tp ats kem jgk . kalau dpt kem yg x army sgt bst laa . :)
    rasa cam nk pegi lagi skali .

    ReplyDelete